Spoed of crisis contact

Is er gevaar?

Is er een levensbedreigend gevaar? Bel dan onmiddellijk 112.

Bel 112

Geen client bij ons?

Dreigt een situatie thuis of elders uit de hand te lopen en ben je geen cliënt van Veilig Thuis Utrecht of SAVE Jeugdbescherming? Bel dan Veilig Thuis.

Bel met Veilig Thuis 0800-2000

Cliënt bij Veilig Thuis Utrecht?

Ben je cliënt bij Veilig Thuis Utrecht, dan bel je altijd met het hoofdnummer.

Bel met Veilig Thuis 0800-2000

Cliënt bij SAVE Jeugdbescherming?

Ben je cliënt bij SAVE Jeugdbescherming, dan bel je tijdens kantooruren (tussen 08.30 en 17.00 uur) met de medewerker SAVE die jou is toegewezen.

Buiten kantooruren bel je met het onderstaande nummer:

In de provincie Flevoland: bel 088 – 996 3000.
In de provincie Utrecht: bel 0800- 2000.

Cliëntenraad, Samen doen wat helpt & toekomstscenario jeugdbescherming

Vergadering cliëntenraad in het teken van Veranderagenda

Nieuws 19 juni 2020 Reading Time: 2 minutenleestijd

Woensdagavond 17 juni jl. vond voor de derde keer dit jaar het overleg met de cliëntenraad plaats. Hierbij aanwezig was een nieuw aspirant-lid. Naast een aantal ‘technische’ zaken zoals de nieuwe medezeggenschapsregeling en het voorzitterschap van de cliëntenraad stond deze avond vooral in het teken van de Veranderagenda.

Veranderagenda
Petra, lid cliëntenraad, vertelt: “De Veranderagenda beschrijft op welke manier Samen Veilig Midden-Nederland wil realiseren dat zij in haar handelen steeds vertrekt vanuit het perspectief van cliënten. De gemeenten en Samen Veilig willen onafhankelijk laten vaststellen of Samen Veilig vooruitgang boekt met de Veranderagenda. Daartoe hebben ze Verwey Jonker Instituut gevraagd dit te onderzoeken. De cliëntenraad spreekt binnenkort met het Instituut over hoe zij de voortgang ziet.”

Cliëntenraad in gesprek met journalist
Ook journalisten zijn benieuwd naar de vraag of Samen Veilig Midden-Nederland haar werk doet in het belang van cliënten. De cliëntenraad is enige tijd geleden benaderd door een journalist van RTV Utrecht die graag wil weten hoe zij haar rol invult. Petra: “Deze journalist heeft eerder behoorlijk kritische stukken over de organisatie gepubliceerd. De cliëntenraad vindt het belangrijk om haar werk transparant te doen en heeft er daarom voor gekozen het gesprek aan te gaan. Het was een goed interview, waarin we als cliëntenraad hebben kunnen uitleggen hoe we werken aan het doel om onze ervaring met Samen Veilig Midden-Nederland in te zetten voor de verbetering van de dienstverlening voor cliënten. We wachten met vertrouwen het artikel af.”


Ook lid van de cliëntenraad worden?
Iedereen die direct betrokken is of was bij de begeleiding door SAVE of Veilig Thuis Utrecht kan lid worden van de cliëntenraad. Dit zijn kinderen van 12 jaar of ouder, ouders, verzorgers en grootouders. Geïnteresseerden kunnen zich melden bij de ambtelijk secretaris van de cliëntenraad Barbara Speet via clientenraad@samen-veilig.nl. Voorwaarden zijn onder andere dat de cliënt in staat is op een positief kritische manier mee te kunnen denken met de organisatie en genoeg afstand kan nemen van zijn of haar ervaringen met SAVE of Veilig Thuis Utrecht om dit te kunnen doen.