Team cliëntambassadeurs
Samen Veilig Midden-Nederland heeft een team van cliëntambassadeurs. Dit team vertegenwoordigt het cliëntperspectief in al haar facetten. Zij zorgen dat het cliëntperspectief beschikbaar en inzetbaar is in alle lagen van de organisatie. Zij zetten zich in om de samenwerking tussen cliënten en medewerkers te bevorderen en te verbeteren.
Het team cliëntambassadeurs bestaat uit ervaringsdeskundigen (die zelf ervaring hebben in de jeugdzorg) en medewerkers. Zij putten uit eigen ervaring en halen actief feedback op bij cliënten. Het team heeft ook een cliëntenpanel met wie zij dingen kunnen bespreken of aan wie zij vragen kunnen stellen. Zo ontstaat een brede ervaringskennis en kunnen zij andere inzichten bieden waardoor professionals vanuit een ander perspectief naar een situatie kunnen kijken en bredere oplossingen kunnen overwegen.
Taken en verantwoordelijkheden
Met hun werk draagt het team Cliëntambassadeurs eraan bij dat de dienstverlening van Samen Veilig Midden-Nederland steeds beter aansluit op de zorgvragen van onze cliënten.
Dat doen zij door:
- Inzicht en feedback te verzamelen:
Het team cliëntambassadeurs verzamelt actief feedback van cliënten. Dat doen zij door gesprekken, bijeenkomsten en het organiseren van reflectiebijeenkomsten. Deze feedback gebruiken ze om de organisatie te adviseren over mogelijke verbeteringen. Ook zorgen zij zo dat er concrete mogelijkheden zijn waar medewerkers en cliënten van elkaar kunnen leren. - Bij te dragen aan zorgvuldige besluitvorming:
Het team cliëntambassadeurs neemt deel aan casuïstiekbesprekingen, projecten en werkgroepen in de organisatie. Zij vertegenwoordigen daar het cliëntperspectief en dragen zo bij aan het zorgvuldig nemen van beslissingen die invloed hebben op het leven van de cliënt. - Informatie, advies en voorlichting te geven:
Het team cliëntambassadeurs geeft informatie en advies aan cliënten en medewerkers. Dit doen zij om de samenwerking te bevorderen en te verbeteren. Hierdoor ontstaat meer wederzijds begrip. Ook geeft het team voorlichting aan externe belanghebbenden en neemt deel aan proeftuinen en andere landelijke initiatieven. Hiermee zorgen zij dat het cliëntperspectief een rol speelt in ontwikkelingen binnen de jeugdzorg.
Door deze brede inzet versterkt het team cliëntambassadeurs de verbinding tussen cliënten, de organisatie en ontwikkelingen in de jeugdzorg. Ze bevorderen een cultuur van open communicatie en samenwerking en stimuleren dat medewerkers en cliënten van elkaar kunnen leren.
Meer weten & contact
Meer weten over onze cliëntambassadeurs? Of heb je een andere vraag voor hen? Neem contact op met de cliëntambassadeurs via het e-mailadres ambassadeurs@samen-veilig.nl of via het contactformulier hieronder.
Meer informatie over het cliëntenpanel vind je op deze pagina.