Spoed of crisis contact

Is er gevaar?

Is er een levensbedreigend gevaar? Bel dan onmiddellijk 112.

Bel 112

Geen client bij ons?

Dreigt een situatie thuis of elders uit de hand te lopen en ben je geen cliënt van Veilig Thuis Utrecht of SAVE Jeugdbescherming? Bel dan Veilig Thuis.

Bel met Veilig Thuis 0800-2000

Cliënt bij Veilig Thuis Utrecht?

Ben je cliënt bij Veilig Thuis Utrecht, dan bel je altijd met het hoofdnummer.

Bel met Veilig Thuis 0800-2000

Cliënt bij SAVE Jeugdbescherming?

Ben je cliënt bij SAVE Jeugdbescherming, dan bel je tijdens kantooruren (tussen 08.30 en 17.00 uur) met de medewerker SAVE die jou is toegewezen.

Buiten kantooruren bel je met het onderstaande nummer:

In de provincie Flevoland: bel 088 – 996 3000.
In de provincie Utrecht: bel 0800- 2000.

Cliëntenraad

Meedenken en meepraten

De cliëntenraad komt op voor de belangen van alle cliënten. De belangen van alle ouders, jongeren en volwassenen die hulp krijgen van SAVE Jeugdbescherming of van Veilig Thuis Utrecht. De cliëntenraad geeft hen een stem bij belangrijke beslissingen die met de hulp van SAVE Jeugdbescherming of Veilig Thuis Utrecht te maken hebben.

Alle leden van de cliëntenraad hebben zelf ook te maken (gehad) met SAVE Jeugdbescherming of Veilig Thuis |Utrecht. Wij weten dus waar we het over hebben. In de cliëntenraad komen wij samen op voor dingen die voor alle cliënten belangrijk zijn.

Lid worden?

Mail ons

Wil jij ook meepraten? Word lid!

Meer weten? Een keer komen kijken bij een vergadering?

Neem gerust contact met ons op en mail ons!

Wat doet de cliëntenraad? Wat is belangrijk?

De cliëntenraad stimuleert en adviseert de organisatie. We letten erop dat er echt geluisterd wordt naar wat cliënten zeggen over hun begeleiding en behandeling. De cliëntenraad geeft het bestuur gevraagd en ongevraagd advies. Voor een aantal zaken is zelfs instemming van de cliëntenraad nodig.

Het is voor de cliëntenraad erg belangrijk dat de organisatie altijd goed nadenkt over hoe iets voor de cliënt is. Wat betekent dit idee of besluit voor de cliënten? Hoe wil de cliënt het liefst geholpen worden? Hoe wil hij of zij behandeld worden? Om te zorgen dat de organisatie daar goed over na blijft denken, houdt de cliëntenraad de organisatie scherp: in beleid, in procedures en in hoe de organisatie communiceert met cliënten.

Uiteindelijk willen we allemaal dat de samenwerking met ouders, kinderen/jongeren en volwassenen goed is, ook in moeilijke situaties. De cliëntenraad helpt de organisatie om die samenwerking steeds verder te verbeteren.

Let op: heb jij een klacht die gaat over jou of over jouw kind of gezin? Of over de manier waarop jullie behandeld zijn? Dan moet je niet bij de cliëntenraad zijn. Wij gaan daar niet over. Meer over het indienen van een klacht lees je op de website van SAVE Jeugdbescherming en op de website van Veilig Thuis Utrecht.

Een greep uit onze activiteiten:

  • We zijn doorlopend in gesprek met met jongeren en ouders die te maken hebben of hadden met Samen Veilig Midden-Nederland via pizzabijeenkomsten, reflectiebijeenkomsten, het digitale cliëntenpanel etc.
  • Elke twee maanden adviseren we het bestuur en de organisatie.
  • We nemen deel aan de werving en selectie van leden van de Raad van Toezicht en de Raad van Bestuur.
  • We geven voorlichting en advies, ook direct in het overleg van teams.
  • We kijken mee met de uitvoering.
  • We zijn actief zijn op netwerkbijeenkomsten.

“Wij zijn allemaal ervaringsdeskundigen: oud-cliënt, cliënt, ouder, grootouder of hebben als jeugdige te maken gehad met Veilig Thuis Utrecht of SAVE Jeugdbescherming. Deze ervaring gebruiken we om onze bijdrage te leveren aan de cliëntenraad. Daarnaast brengen we ook de ervaringen van andere cliënten in. Dat doen we bijvoorbeeld door input in te brengen uit ons eigen netwerk, door de actualiteit te volgen, ons te abonneren op nieuwsbrieven en door aan te sluiten bij het Landelijk Overleg Cliëntenraden (LOC). We bezoeken bijeenkomsten als pizza-avonden voor jongeren, reflectiebijeenkomsten en loepsessies. Zo proberen we te snappen wat er leeft onder cliënten. Als cliëntenraad adviseren wij en denken mee over onderwerpen die voor cliënten belangrijk zijn.”

Hoe werkt de cliëntenraad?

Het mooie van de cliëntenraad is dat wij direct aan tafel zitten met de voorzitter van de Raad van Bestuur. Ook hebben we geregeld contact met de cliëntambassadeurs van de organisatie. Door deze korte lijnen kunnen we, meestal mondeling, direct onze mening geven en beleid en ontwikkeling als dat nodig is, bijsturen of aanscherpen. Ook hebben we regelmatig contact met de Raad van Toezicht. De cliëntenraad heeft altijd een positief kritische houding en probeert niet alleen te benoemen wat beter kan, maar ook hoe dat kan.

 

Wil jij ook in de cliëntenraad?

De cliëntenraad bestaat uit zes leden, waaronder de voorzitter. Als je mee wilt doen in de cliëntenraad, of meer informatie wilt over de cliëntenraad, neem dan contact met ons op via clientenraad@samen-veilig.nl.

 

Nieuws van de cliëntenraad

Meer actueel
Nieuws
Cliëntenraad

Nieuw lid Cliëntenraad

12 november 2024
Lees meer over Nieuw lid Cliëntenraad
Nieuws
Cliëntenraad

Petra blikt terug op vergadering cliëntenraad

20 april 2021
Lees meer over Petra blikt terug op vergadering cliëntenraad
Nieuws
Cliëntenraad

Terugblik online vergadering cliëntenraad

15 februari 2021
Lees meer over Terugblik online vergadering cliëntenraad
Nieuws
Cliëntenraad

Cliëntenraad voortvarend aan de slag

14 september 2020
Lees meer over Cliëntenraad voortvarend aan de slag

Delaine vertelt over de cliëntenraad

Meer actueel
Nieuws
Cliëntenraad

Lid cliëntenraad Delaine vertelt enthousiast over vergadering van 18 november

23 november 2020
Lees meer over Lid cliëntenraad Delaine vertelt enthousiast over vergadering van 18 november

Folders en reglementen cliëntenraad

Bekijk al onze folders en downloads

Cliëntenraad: denk mee, praat mee!

Lees meer over Cliëntenraad: denk mee, praat mee!
Lees meer over Cliëntenraad: denk mee, praat mee!

Reglement Cliëntenraad

Lees meer over Reglement Cliëntenraad
Lees meer over Reglement Cliëntenraad

Huishoudelijk reglement Cliëntenraad

Lees meer over Huishoudelijk reglement Cliëntenraad
Lees meer over Huishoudelijk reglement Cliëntenraad