Wat doet de cliëntenraad? Wat is belangrijk?
De cliëntenraad stimuleert en adviseert de organisatie. We letten erop dat er echt geluisterd wordt naar wat cliënten zeggen over hun begeleiding en behandeling. De cliëntenraad geeft het bestuur gevraagd en ongevraagd advies. Voor een aantal zaken is zelfs instemming van de cliëntenraad nodig.
Het is voor de cliëntenraad erg belangrijk dat de organisatie altijd goed nadenkt over hoe iets voor de cliënt is. Wat betekent dit idee of besluit voor de cliënten? Hoe wil de cliënt het liefst geholpen worden? Hoe wil hij of zij behandeld worden? Om te zorgen dat de organisatie daar goed over na blijft denken, houdt de cliëntenraad de organisatie scherp: in beleid, in procedures en in hoe de organisatie communiceert met cliënten.
Uiteindelijk willen we allemaal dat de samenwerking met ouders, kinderen/jongeren en volwassenen goed is, ook in moeilijke situaties. De cliëntenraad helpt de organisatie om die samenwerking steeds verder te verbeteren.
Let op: heb jij een klacht die gaat over jou of over jouw kind of gezin? Of over de manier waarop jullie behandeld zijn? Dan moet je niet bij de cliëntenraad zijn. Wij gaan daar niet over. Meer over het indienen van een klacht lees je op de website van SAVE Jeugdbescherming en op de website van Veilig Thuis Utrecht.
Een greep uit onze activiteiten:
- We zijn doorlopend in gesprek met met jongeren en ouders die te maken hebben of hadden met Samen Veilig Midden-Nederland via pizzabijeenkomsten, reflectiebijeenkomsten, het digitale cliëntenpanel etc.
- Elke twee maanden adviseren we het bestuur en de organisatie.
- We nemen deel aan de werving en selectie van leden van de Raad van Toezicht en de Raad van Bestuur.
- We geven voorlichting en advies, ook direct in het overleg van teams.
- We kijken mee met de uitvoering.
- We zijn actief zijn op netwerkbijeenkomsten.